Stefan ZEYEN. Installations et films. Samedi 19 mars 2011



En Cours & Studio 56
présentent

Stefan Zeyen


Samedi 19 mars 2011
de 17h – 21h


Espace en Cours,
56 rue de la Réunion (Paris 20)
M° Alexandre Dumas / Avron (l.2) ou Buzenval / Maraîchers (l.9)



Pour la première fois montrés en ensemble, deux films et un collage photographique forment une entité mélodramatique jouée par l’actrice Megan Gay. Trois fragments cinématographiques, qui reflètent le medium du film même. For the first time displayed together, two films and a photo-collage form a melodramatic proposal played by the actress Megan Gay. Three cinematographic fragments, reflecting on the medium of film: A Trilogy, 2009

1) Farewell La tentative d’empêcher un départ à travers des moyens cinématographiques: un zoom physique dans une pellicule 35mm. La scène d’une femme partant en voiture apparaît immobilisée, pour finalement disparaître dans l’émulsion même. Trying to make a departure undone by means of cinematographic postproduction: a physical zoom into 35mm film. The film scene of a woman departing in a convertible is continually scaled up in such a way that the departing movement is neutralized and the protagonist retains her original size, until the image gets completely absorbed in the film material. 1min 41sec, 35 mm film transferé sur/transfered to HD1080p video www.zeyen.de/farewell/farewell.html



2) Flashlights 17 paparazzi poursuivent une femme descendant un escalier. L’ensemble de leurs photos combinées en ordre chronologique forme un film animé de l’événement.
17 paparazzi chase a woman descending a staircase. Combined in chronological order their photographies form an animated film of the incident. 12 seconds, photographies de presse transférées sur HD1080p video/ press photographies transfered to HD1080p video
www.zeyen.de/flashlights/flashlights_960.html



3) White Nights Femme en bord de mer, se retournant vers le spectateur. Collage de photos en trois pièces superposées (correspondant à trois différentes échelles des plans cinématographiques). Woman on the beach of the baltic sea, looking back towards the spectator. Photo-collage in three pieces superimposed on top of each other (corresponding to three different cinematographic framings). Photocollage analogue/C-print collage from analog SLR negatives, dimensions variables. www.zeyen.de/white_nights/white_nights.html

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Stefan Zeyen est un artiste berlinois formé à la Rijksakademie de Amsterdam aux Pays-Bas. Ses installations mettent en œuvre des  vidéos et des films 16 et 35 mm et explorent les données mêmes du cinéma. Son travail, largement apprécié en Allemagne et dans les pays du nord, est présenté maintenant pour la première fois en France à l’espace En Cours. Dans un article intitulé “(Post)cinema: Daniel Miller reflects on cinema in the age of the media-industrial complex”, paru dans Art Monthly, juillet-août 2009, Daniel Miller écrit:

“In 2006 the Berlin Biennial launched forum expanded, a section to take account of the new forms of cinema which had been developed in video art. As part of their ambition ‘to show different films differently’, organisers installed a black box in the lobby of the Arsenal movie theatre to accompany a more conventional programme projected on the big screen.

In 2009, the box showed Stefan Zeyen’s short film Farewell, 2009: 1min 41s long and repeating in an endless loop, the work shows a woman looking back from the passenger seat of a departing convertible. The film image is scaled up in counter movement, so the woman never seems to get further away, but the picture quality corrodes as the real distance increases, until the frame decomposes into film grain and white noise. ‘Think of Maria Schneider in The Passenger, 1975,’ Anthony Lane wrote after the death of Antonioni in 2007, ‘kneeling in the back seat of a speeding convertible, turning around, and revelling in the dappled, tree-bowered road that unspools behind her–what finer way to flee your past?’ This time it was cinema itself leaving something behind: Zeyen shot Farewell on 35mm film, in a period in which the film industry is switching to video.” (suite dans http://www.thefreelibrary.com/(Post)cinema%3A+Daniel+Miller+reflects+on+cinema+in+the+age+of+the…-a0203604938)

Stefan Zeyen a notamment exposé à la “Berlinale” de 2009 et à “UnSpooling  – Artists and Cinema”, Cornerhouse, Manchester en 2011.